De evolutie van de recruiter en zijn software

De evolutie van de recruiter en zijn software

De rol en de werkwijze van de recruiter zijn de laatste decennia aanzienlijk gewijzigd.

1980-1990

In de tachtiger jaren werkte elk recruitmentbureau met kaartenbakken waarin de consultant notities maakte over de kandidaat die hij zojuist gesproken had. Zo rond 1985 begon de personal computer zijn intreden te doen in het bedrijfsleven. Ik herinner me nog goed hoe ik eind jaren 80 met een doos floppy’s onder mijn arm naar klanten ging om hun enige PC te voorzien van onze recruitmentsoftware.

1990-2000

Gedurende de jaren 90 werd het mogelijk om kandidatendatabases te delen met collega’s. Volgens onderstaande infographic liep de US kennelijk voor in technologie ten opzichte van Europa. Daarvan kwam e.e.a. naar Nederland overwaaien zoals “The Monster Board” maar echt mainstream was het gebruik van jobboards nog niet. Zelfs het gebruik van e-mail door recruitmentbureaus was eerder uitzondering dan regel.

2000-2010

Zo rond 2000 begon Internettechnologie deel uit te maken van “zaken doen”. Internet werd in eerste instantie wel erg als publicatiemedium gebruikt maar rond 2005 vond er een interessante ontwikkeling plaats: “social software”, later “social media” genoemd. Het Internet was niet langer het domein van bedrijven. Het werd nu mogelijk om als individu informatie te delen, vaak in reactie op andere individuen of bedrijven.

2010-

Het duurde toch nog een aantal jaar voordat recruitmentbureaus ontdekten welke rol social media kon spelen op het gebied van werving en selectie. Social media is nu niet meer weg te denken als je het over werving, selectie en arbeidsmarktcommunicatie hebt.

De evolutie van de recruiter en zijn software

Internet heeft de arbeidsmarkt transparant gemaakt. Sollicitanten kunnen zonder moeite uitgebreid winkelen als zij op zoek zijn naar een nieuwe baan. Ze staan tegenwoordig gewoonweg vermeld in databases die we met z’n allen delen. De rol van de recruiter is daardoor veranderd. Er bestaat geen monopolie meer op informatie. Recruiters moeten nu in staat zijn om hun bedrijf of opdrachtgever in het vizier van de kandidaat te krijgen en aan hen te verkopen. Recruiters moeten er voor zorgen dat sollicitanten hun sollicitatie ervaring als positief ervaren, of zij nu aangenomen werden of niet. Recruitmentsoftware heeft deze rolswijziging op de voet gevolgd. Moderne software is niet langer een “digitale kluis”, maar een “digitale assistent” die zorgt voor overzicht en de recruiter helpt missers te voorkomen.

Infographic: De evolutie van de recruiter

Bron: RecruitLoop